360° Konsertperformance
14 september kl 17.00 i Eric Ericsonhallen
Haga Vokalensemble, dirigent Anton Alexis
Cecilia Zilliacus fiol
Lisen Ellard dans, koreografi
Brenda El Rayes sång, elektronik
Katarina Henryson sång, konstnärlig ledning
OM
Cecilia Zilliacus:
Genom åren har publiken omfamnat Cecilia Zilliacus lika raffinerade som varma uttolkningar av allt från de stora klassiska och romantiska verken till nutida kammarmusik och samarbeten över genrer. I 360° framför hon det koreograferade verket Till Cecilia komponerat av Jonas Bohlin. Cecilia samarbetar regelbundet med internationellt verksamma musiker, kompositörer och dirigenter och har gjort en rad uppmärksammade skivinspelningar, varav flera belönats med Grammis. Som solist har hon framträtt med de flesta svenska symfoniorkestrar samt många nordiska och europeiska.
Cecilia Zilliacus är utbildad i Stockholm och i Köln. Hon är professor vid Sibelius Akademien i Helsingfors, Finland, och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Zilliacus är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Violinen är sedan många år en Nicola Gagliano från Järnåkerfonden.
OM
Haga Vokalensemble: är en Stockholmsbaserad kör som består av 12 unga sångare som sjunger allt från nyskrivet och specialskrivet till traditionell körmusik. Ensemblen vill ständigt utveckla sin körklang genom koncentration, engagemang och passion.
OM
Lisen Ellard: is a dancer and dance maker who works through different notions of togetherness and femininities in relation to slowness, sleep and death.
OM
Brenda El Rayes, located in Stockholm, creates electroacoustic music inspired by her complex musical language inherent by her Christian Lebanese heritage.
As a graduate from the Royal College of Music in Stockholm, Brenda mixes sounds, ideas, vocals, melodies and rhythms from the arabic sound world with the western sound world. In everything she does, whether producing music or DJ:ing, you’ll hear those two worlds collide.
OM
Katarina Henryson: sångerska och en av grundarna av vokalgruppen The Real Group. Som konstnärlig ledare för konsertserien 360° utforskar hon mötet mellan musik och performancekonst. Den här gången medverkar hon själv tillsammans Lisen Ellard som hon samarbetat med i Marina Abramovic The Cleaner och The Method samt med Brenda El Rayes i Ellard och Lechs föreställning "Funeral".
360° är en konsertperformance som låter publiken ingå i ett sömlöst flöde av en klingande, visuell och ibland ljudlös upplevelse.
Med inspiration från Communityperformanceverket The Cleaner av Marina Abramovic och Lynsey Peisinger har Eric Ericson International Choral Centre fortsatt att undersöka skärningspunkten mellan musik och performancekonst. Varje konserttillfälle skapar ett nytt möte mellan olika utövare. Publikens placering och den runda hallens form gör att upplevelsen ger utrymme för en känsla av delaktighet som är en del av kärnan i 360°.
Med stöd av Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms Stad