Carl Nielsen: Festmarsch ur Aladdin-sviten
Pjotr Tjakovskij: tre stycken ur Svansjön
John Williams: Harry's Wondrous World
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 5 i c-moll, op. 67, "Ödessymfonin"
Festmarsch ur Aladdin-sviten av Carl Nielsen inleder konserten. Musiken är skriven till Adam Oehlenschlägers lustspel Aladdin från 1805 baserat på en av sagorna i Tusen och en natt. Med Nielsen då nya musik framfördes pjäsen i en ny uppsättning 1919 på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.
Pjotr Tjajkovskijs balett Svansjön hade premiär på Bolsjoj-teatern i Moskva 1877. Med tiden - dock inte omedelbart! - blev den en megahit och dansas fortfarande flitigt på världens scener. Den mycket romantiska och lite mystiska berättelsen tar plats längs floden Rhen. Prins Siegfried förälskar sig i prinsessan Odette som rövats bort av trollkarlen Rothbart. Prinsen luras av Odettes dubbelgångare - den svarta svanen Odile. Ur balettmusiken spelar orkestern tre satser: Vals på slottsbalen, Småsvanarnas dans och Ungersk Czardas
Harry’s Wondrous World är hämtad ur John Williams musik till Harry Potter and the Philosopher's Stone. LiksomSvansjön är det en saga om kampen mellan svart och vitt.
Ödessymfonin av Ludwig van Beethoven uruppfördes 1808 under en mycket turbulent tid i Europa. Napoleonkrigen rasade och allt var osäkert. Beethoven själv sade att första satsens tema var ”som ödet som knackar på min dörr”. Symfonin tolkades av samtiden som ett ödesdrama om nederlag och triumf, om den eviga mänskliga kampen med ödet, om lidande och förlösning. Den uruppfördes vid en legendarisk mammutkonsert där Beethoven dirigerade sin egen musik: Symfonierna nr 5 och 6, pianokonsert nr 4 och långa stycken ur en mässa och en körfantasi. Fyra timmar i en ouppvärmd Theater an der Wien. Huvva. Men vilken fantastisk kväll det hade varit för oss som älskar den geniale Beethovens musik.